“Хајдуци” – Бранислав Нушић – припрема за часове лектире

Најпре заузмемо удобан положај, припремимо омиљени напитак, упалимо лампу… и спремни смо да закорачимо у неки други, узбудљив свет!

%d1%87%d0%b8%d1%82%d0%b0%d1%9a%d0%b51

Како пишемо лектиру?

Пре свега, за писање лектире треба одабрати велику укоричену свеску, која ће служити као дневник читања до краја осмог разреда. Све мисли, детаље, занимљивости о делима која читаш можеш ту бележити (чак и о оним делима која не обрађујемо у школи). Приликом обраде сваке лектире, добијаћеш задатке, према којима ћеш истраживати дело! Слободно можеш и сам забележити нешто што желиш или сматраш битним.

Током читања…

Најпре, приликом читања дела, добро је бележити краће тезе о догађајима у делу, како би се касније, након читања, лакше присетио главних догађаја, ликова. Препричавање не треба бити опширно, већ сажето, треба да ти помогне да лакше решиш истраживачке задатке. Током читања можеш бележити и број страна на којима се налазе догађаји које сматраш битним, можеш забележити неке особине јунака које запажаш, неке ситуације које су ти занимљиве. Дакле, врло је важно имати белешке током читања, јер су оне кључ за добру анализу дела.

Након читања…

Папир са задацима који си добио на часу залепи у свеску, па почни са радом. Потруди се да на питања одговараш што детаљније. Слободно можеш и нацртати нешто, залепити неку сличицу која ће те подсећати на роман који си прочитао.

Након сажетог препричавања романа, позабави се следећим задацима.

Истраживачки задаци:

Hajduci-58003

Основни подаци о роману

– наведи наслов дела и име писца; одреди књижевну врсту

– запиши цитат који ће те подсећати на ову књигу

– Наброј јунаке дела и напиши у каквој је вези сваки од њих са главним јунаком.

Будимо креативни и маштовити

– Испричај један догађај (једно поглавље на пример) из перспективе неког јунака. Дакле, замишљаш да си ти он и говориш у 1. лицу. Треба да истакнеш и како се он осећа, како размишља, а не само шта се догодило.

– Напиши ПРИВАТНО ПИСМО у име главног јунака које би он написао неком другом јунаку из романа (ти сам одабери коме и зашто – употреби машту!).

– Једну ситуацију из романа напиши у виду ДРАМСКОГ ТЕКСТА, а најбоље драматизације ћемо одабрати за час сценског наступа! Сазнај шта су ДИДАСКАЛИЈЕ и води рачуна да их исправно употребиш.

Занимљиви свет романа

– Информиши се о томе ко су хајдуци. Зашто су људи одлазили у хајдуке?

– Запази како су дечаци добили надимке. На који начин их надимци карактеришу? Објасни да ли им пристају.

– Представи детаљно три јунака – Истакни њихове особине и објасни у којим ситуацијама оне долазе до изражаја (наведи примере из романа). Потруди се да истакнеш што више особина и што више ситуација у којима се оне запажају.

– Јунаци причају приче у шуми, да им брже прође време – анализирај причу која ти се највише допала, истакни о чему говори, шта је њена порука.