Бајка – маштамо, стварамо, учимо!

“Од ткива маште, ткива сна гради бајка свој свет, на први поглед случајан, измишљен, пролазан, заправо саздан на правим истнама првог реда, јер шта је, ако не истина првог реда, порука бајке да љубав надвладава сва зла , све невоље, да њена снага брда помера.”

(Поетика бајке, Гроздана Олујић)

Библиотекарке Народне библиотеке Бор, Марија и Весна,  обрадовале су нас новом радионицом посвећеном бајкама. И овог пута њихова креативност није изостала, јер су сав материјал осмислиле и припремиле!

Захваљујући њима, њиховом раду и посвећености, углавном је прва реакција деце на одлазак у библиотеку – усхићење, што је у данашње време, када се све брже живи и, нажалост, све мање чита, заиста нешто непроцењиво!

У радионици су учествовали петаци!

IMG_20160331_120558

IMG_20160331_122634

Након инетрактивног предавања, где су били подстакнути да размишљају и дискутују о самом жанру бајке, проналазе сличности и разлике између народне и ауторске бајке, уочавају специфичне мотиве –  уследиле су ИГРЕ! Циљ игара је било, пре свега, подстицање кративности и маште, али истовремено и утврђивање знања о жанру бајке кроз практичне примере. Ученици су, подељени у групама, постајали прави мали аутори бајки.

Две игре су подразумевале састављање бајке према задатим мотивима, које треба што маштовитије и оригиналније употребити. Занимљиво направљени мотиви, који својим бојама треба да уведу ученике у бајковити свет маште и чаролије, подстицали су их на писање, па им ни предодређено време није било довољно, када су се препустили маштању и писању…

IMG_20160331_124557

IMG_20160331_124539

Трећа игра, можда најизазовнија, направљена је по узору на друштвене игре са коцкицом и фигурама. Можда највише подсећа на чувену игру Монопол, али уместо развоја пословних компетенција, ова игра је имала за циљ да ученике подстакне да маштају, али да истовремено пажљиво прате ток приче која се постепено гради и активно учествују у њеној изградњи, трудећи се да буду што креативнији.

IMG_20160331_124743

Фигурице се померају од поља до поља, а свако ново поље носи нови мотив који учесник треба пажљиво унети у свет бајке. Библиотекарке и ја биле смо ту да ученике подстакнемо да уваже све етапе радње у бајци, како би се успешно испоштовала сва правила жанра и прича добила дубљи смисао. Занимљиво је што су сви ученици активни учесници и што све време треба водити рачуна о узрочно-последичним везама, као и о томе да сваки мотив унет у причу добије одређену улогу у композивији бајке. Да мало зачине причу, ту су и картице изненађења, које кроз одређене задатке усмеравају ток игре и чине је занимљивијом. Заиста одлична игра за учење о бајци, које нико не доживљава као учење, јер смо се сви заједно, пре свега, добро забавили!

Све игре су одличне за подстицање креативности, маштовитости, али и за увежбавање правилног изражавања.

На крају смо читали новонастале бајке, а у плану је и креирање мале књижице бајки ученика, која ће остати у библиотеци као лепа успомена и подстицај за нова маштања.

IMG_3659 (2)

Ивана Михајловић